Hier is mijn voorbereidingsformulier die ik nog nader zal toelichten:
Tijdens het maken van mijn les heb ik gelet op de punten die staan in het schema leren van David Sousa. Ik heb namelijk verschillende zintuigen laten gebruiken waardoor er op verschillende manieren informatie binnenkomt. Om te zorgen dat dit van het korte termijngeheugen naar het lange termijngeheugen gaat, ben ik het gaan herhalen en later op terugkomen d.m.v die mindmap. Zo konden ze letterlijk de nieuwe kennis aan de takken van de kennis die ze al hadden (voorkennis) hangen.
In mijn les zitten de volgende hersenvriendelijke elementen:
* Punt 1: zorg voor een doelgerichte, rijke leeromgeving. Ik heb de dag van tevoren de hele klas aangekleed met het thema herfst met o.a. dennenappels, bladeren, kastanjes, zelfgemaakte paddestoelen, spinnenwebben etc.
* Punt 2: activeer de voorkennis van de leerlingen. Door te beginnen met een mindmap over het thema herfst, weet ik wat ze al weten en wat nog niet.
* Punt 6: geef de kinderen ruim denktijd voordat ze een antwoord moeten geven. Ik heb een quiz gemaakt met daarin vragen over de herfst. Door de afspraak "steek je vinger op als je het antwoord weet en roep het niet door de klas. Zo heeft iedereen de tijd om het goede antwoord te vinden" heb ik de kinderen genoeg tijd gegeven, zodat ook de minder snelle kinderen aan bod kwamen.
* Punt 7: houd de vraag in de lucht zodat alle kinderen blijven denken. Ik heb bij het geven van het goede antwoord niet gelijk gezegd of het inderdaad goed was of niet. Door naar de antwoorden van anderen te vragen hield ik 'de vraag in de lucht' en dacht iedereen mee.
* Punt 8: stel niet te snel vragen achter elkaar, dit zorgt voor verwarring. Ik heb elke vraag omstebeurt behandeld.
* Punt 10: bied informatie op verschillende manieren aan. Ik heb het visueel gemaakt op het bord en door de quizvragen te verwerken in de powerpoint met bijpassende illustraties. Hierbij maakte ik het ook auditief door de vragen voor te lezen en de antwoorden nog te herhalen van de kinderen.
* Punt 11: reflecteer met de kinderen. Na de les heb ik de vragen behandeld die op de toepassingskaart staan.
* Punt 12: sluit af met een positieve emotie gekoppeld aan het onderwerp. Elke les sluit ik af met een compliment naar de groep en zeg ze wat ik goed vond gaan. Zo ook bij deze les.
Hier zie je de mindmap die ik met de kinderen heb gemaakt. De eerste foto is aan het begin van de les (de voorkennis) en de tweede foto is aan het eind van de les. De nieuwe informatie hebben we gelijk aan de juiste 'takjes in ons hoofd' gehangen of een nieuw takje gecreƫerd.
Foto 1: De voorkennis
Mijn reflectie op deze les:
Ik ben tevreden met deze les. In mijn ogen heb ik aan veel punten van de hersenvriendelijke elementen gedacht. Wel zou ik de volgende keer mijn doelen zichtbaar maken voor de leerlingen, dit heb ik nu niet gedaan.
De les zelf ben ik tevreden over, door de afwisseling in activiteiten hield ik de aandacht er goed bij. Ook het maken van de mindmap vonden ze helemaal geweldig. Toen ik vertelde wat we gingen doen en wat dat dan was, kreeg ik als reactie "cool!" dus dat zat wel goed! Ze waren erg enthousiast in het verzinnen van woorden waar ze aan moesten denken en ook de quiz deden ze allemaal goed mee.
Reflectie van de kinderen:
Ze hadden nog nooit met een mindmap gewerkt, dus dat vonden ze, zoals zij zelf zeiden, echt tof! Met die kleurtjes en plaatjes is het veel leuker om te doen dan een woordweb! Ze vroegen of we dit wel eens vaker gingen doen, dus dat was voor mij een goed teken!
De quiz had ik expres gemixt gemaakt, zowel moeilijke als makkelijke vragen. Dit heb ik gedaan zodat ze in ieder geval het gevoel hadden dat ze al iets wisten, wat een succeservaring oplevert. Dit was dus zowel makkelijk als moeilijk.
Al met al vonden ze het een leuke les en hebben ze dingen geleerd als wanneer begint en eindigt de herfst? Welk feest is er altijd in de herfst? Ze hadden geen punten die ze nog meer wilde leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten