vrijdag 28 oktober 2011

Reflectie woensdag 5 oktober

De zesde en tevens voorlaatste bijeenkomst van dit thema. Deze keer stond het in het teken van MI, oftewel Meervoudige Intelligentie. Niet een geheel nieuw onderwerp voor ons. In voorgaande jaren hebben we hier ook al bij stilgestaan. Toch was het voor mij zeker geen zinloze bijeenkomst. Ik wist namelijk dat we er ooit bij hadden stilgestaan welke Intelligenties je hebt, maar welke dat ook alweer waren... geen idee!
Gelukkig werden deze uitgebreid behandeld deze bijeenkomst en is het voor mij heel duidelijk wat alles inhoudt.

We gingen zelf ook een test doen en voor we daaraan begonnen, moest je voor jezelf voorspellen wat er bij jou op nummer 1 zou staan. Ik had verwacht dat Muziek-Ritmisch bovenaan zou staan. De omschrijving die hoort bij Muziek-Ritmisch is namelijk:
Pikt snel melodietjes op, speelt graag een muziekinstrument, werkt met ezelsbruggetjes en rijmpjes om iets te onthouden, heeft een sterk gevoel voor ritme, stijl in stemgebruik en vertelt boeiend.

Hier kon ik mijzelf zeker in terugvinden, maar niet in alles! Ik speel geen muziekinstrument en kan geen noten lezen, maar werk veel met ezelsbruggetjes en pik snel melodietjes op. Ik ben dan ook de hele dag wel met muziek bezig.
Ik was benieuwd of dit ook uit de test zou komen...

Ik had gelijk! Muziek-Ritmisch stond bij mij op nummer 1! Op nummer twee stond Mensen en op nummer drie Woord. Ik vond het leuk deze test te doen, je leert jezelf toch wel kennen zo!

Wat was nieuw voor je? De verschillende intelligenties wist ik niet meer en kwamen dankzij deze bijeenkomst weer boven, inclusief bijbehorende beschrijvingen. Ook wist ik niet wat het beste bij mij paste. Door de test weet ik dat dus wel.

Wat heb je ervan geleerd? Ik kan nu observeren bij kinderen in mijn stageklas waar zij zoal mee bezig zijn en een schatting maken wat het beste bij hen zou passen. Door die test met ze te doen kan ik dat controleren en kan ik mijn lessen aanpassen op de verschillende behoeften van de kinderen.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/inzichten te gaan doen? Ik wil deze test ook eens doen in mijn stageklas. Zo heb je een duidelijk beeld van de verschillende intelligenties en kan ik er rekening mee houden bij het maken en geven van mijn lessen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten