woensdag 28 september 2011

Reflectie woensdag 28 september

Vandaag was de vijfde bijeenkomst; 'sociaal constructivisme'. Een hele mond vol, maar wel interessant vond ik. Het ging over een bepaalde stijl waarin jij je onderwijs kan geven. Ik had er nog nooit van gehoord, dus dit was voor mij compleet nieuw. Het is wel een stijl dat mij aanspreekt: veel uit de kinderen laten komen en ze een actieve rol laten spelen bij het leerproces, sociale processen spelen een belangrijke rol, ik vond het erg goed klinken!

Ook hebben we het vandaag gehad over onze leerstijl. Er zijn er vier: een doener, een denker, een beslisser en een dromer. Bij mij kwam er dromer uit. In eerste instantie dacht ik 'dat klopt niet!' maar na goed te hebben gelezen wat er wordt verstaan onder een dromer kwam ik daar al snel op terug. Ik kijk inderdaad graag eerst naar iemand die het voordoet voor ik zelf aan de slag ga. Een leuke opheldering voor mezelf dus!

Voor mijn reflectievragen heb ik gekozen om het te doen over het sociaal constructivisme, dit was immers compleet nieuw voor mij.

Wat was nieuw voor je? Het begrip sociaal constructivisme was compleet nieuw voor me. Ook wat het inhoudt was geheel nieuw voor mij.

Wat heb je ervan geleerd? Ik heb ervan geleerd dat het vooral een heel vrije manier van onderwijzen is. De kinderen spelen een belangrijke en actieve rol binnen het leerproces, iets wat ik zelf heel belangrijk vind. Ze kunnen zelf nadenken over het onderwerp en voorstellen doen. Zo sluit het nog beter aan bij hun belevingswereld en interesses.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/inzichten te gaan doen? Ik ben zelf een groot voorstander van een actieve rol van de kinderen bij het leerproces! Ik ben dan ook al een tijdje bezig dit zelf te doen in mijn stage. Dit gaat steeds beter maar kan nog beter. Ik ben dan ook van plan om tips en voorbeelden die ik vandaag heb gehoord te onthouden om ze zelf eens toe te passen in mijn stageklas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten