Om deze opdracht uit te kunnen voeren, hebben wij een workshop hierover gekregen. Hierbij kregen wij een inleiding over de verschillende materialen, waarna we vervolgens zelf aan de slag gingen met het materiaal. Het doel hiervan is dat wij meer inzicht krijgen in het materiaal en er beter naar kijken dan anders. Zo moeten we kijken naar de hanteerbaarheid, aantrekkelijkheid etc.
Hieronder is een verzameling van verschillende materialen te vinden met een korte beschrijving a.d.h.v. een beschrijvingskaart.
1. Ringen en stokjes.
Ringen en stokjes behoort tot het constructie en compostitiemateriaal. Het bestaat uit houten stokjes en ijzeren ringen. Het is redelijk hanteerbaar, soms wat priegelig. Wel is dit een goede oefening voor de fijne motoriek daardoor. Het kan qua aantrekkelijkheid beter. Het bevat geen kleur waardoor het gelijk minder aanspreekt. Door met dit materiaal aan de slag te gaan, werk je aan verschillende ontwikkelingen, namelijk:
* Uiten en vormgeven
* Voorstellingen vormen en creativiteit
* Zelfstandigheid
* Motorische vaardigheden
* Waarnemen en ordenen
* Schematiseren en symboolvorming
* Hoeveelheden en bewerkingen
Dit materiaal is het beste individueel te gebruiken, maar in tweetallen en eventueel een klein groepje is mogelijk. Dit zal echter niet vaak voorkomen. Voor het eerste gebruik is een toelichting nodig, daarna niet meer. Het is zelfcorrigerend materiaal en geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.
2. Communicatie.
Dit ontwikkelingsmateriaal behoort tot het speel- leermateriaal. Het bestaat uit vrolijke platen met veel kleur en herkenbare situaties. De pinnen hebben ook elk een eigen kleur en alles is van plastic. Het bord is groot, de pinnen redelijk groot. Voor jonge kinderen misschien wat lastig nog, maar wel goed voor de motoriek.
De verschillende ontwikkelingen waaraan je werkt zijn als volgt:
* Communiceren
* Uiten en vormgeven
* Samen spreken en samen werken
* Verkennen van de wereld
* Motorische vaardigheden
* Woorden en begrippen
* Hoeveelheden en bewerkingen
Dit materiaal is vooral ontworpen om de mondelinge taalvaardigheid te vergroten. Dit kun je dus doen in tweetallen, eventueel in een groepje maar dit zal weinig voorkomen. Voor het eerste gebruik is toelichting nodig, daarna niet meer. Je kunt zelf je fouten ontdekken, dus is het ook zelfcorrigerend. Dit kan gebruikt worden voor kinderen vanaf 4 jaar, groep 1/2 dus.
3. Systeemrijgen met kralen.
Ook dit behoort tot de constructie en compositiematerialen Het ziet er heel kleurrijk uit met veel verschillende vormen. De kralen zijn van hout, de voorbeeldplankjes van plastic en daarnaast nog touw om het aan te rijgen. Het is redelijk hanteerbaar, voor jonge kinderen is dit best een priegelwerkje! Het spreek wel aan om ermee aan de slag te gaan!
Door dit te doen werk je aan:
* Zelfstandigheid
* Motorische vaardigheden
* Waarnemen en ordenen
* Schematiseren en symboolvorming
Het doel is het systeem te herkennen van het voorbeeld en dit kunnen omzetten in jouw eigen handeling. Hierbij moet je letten op kleur en vorm. Hierbij is geen echte toelichting nodig, spreekt voorzich. Het is zelfcorrigerend materiaal, waardoor dit goed individueel te gebruiken is. Het is geschikt voor kinderen in groep 1/2.
4. Kijk-doe 1.
Deze hoort bij het constructie en compositiemateriaal. Het is wederom erg aantrekkelijk door de vele kleuren en vormen. Het materiaal is kunstof (plankjes) en hout (vormen). Het is redelijk hanteerbaar, plankjes zijn namelijk groot, maar de vormen wel wat klein.
Je werkt bij dit materiaal aan de volgende dingen:
* Uiten en vormgeven
* Voorstellingen vormen en creativiteit
* Zelfstandigheid
* Motorische vaardigheden
* Waarnemen en ordenen
* Schematiseren en symboolvorming
* Hoeveelheden en bewerkingen
Het doel is om de kinderen de kleuren te laten herkennen met de bijbehorende vorm en deze op de juiste plaats te leggen (plaatsbepaling). Dit is geschikt voor individueel gebruik, maar kan ook met meerdere personen. In de praktijk wordt het vooral individueel gebruikt. Voor het eerste gebruik is een korte uitleg nodig, daarna niet meer. Het materiaal is zelfcorrigerend. Een geschikte leeftijd is vanaf 4/5 jaar.
5. Leesrups.
Dit ontwikkelingsmateriaal hoort in het rijtje thuis van het speelleermateriaal.
Het bestaat uit plastic kaartjes met daarop een woord en een afbeelding. Het ziet er aantrekkelijk uit door de kleuren en plaatjes. Het is goed te hanteren voor kinderen.
Je werkt door dit te spelen aan de volgende ontwikkelingen:
* Samen spreken en samen werken
* Communiceren
* Zelfstandigheid
* Woorden en begrippen
* Schematiseren en symboolvorming
* Geschreven en gedrukte taal
Het doel van dit materiaal is om de kinderen de woorden te laten herkennen en te leren. Je kan dit individueel spelen, maar ook samen. Er is wel toelichting nodig voor je het voor de eerste keer kan gebruiken. Het is moeilijk zelf te corrigeren, maar wel mogelijk. Je ziet namelijk niet snel waar je dan de fout hebt gemaakt. Het is geschikt voor kinderen die al een beetje kunnen lezen, dus eind groep 2/groep 3.
6. Vouwen.
Dit behoort tot de vormgevende materialen. Het bestaat uit allerlei bvlaadjes van verschillende grootte en kleuren. Het is redelijk hanteerbaar omdat het natuurlijk dun is. Wel goed om de fijne motoriek te stimuleren. Het is heel aantrekkelijk door de vele kleuren maar ook doordat ze hun eigen creativiteit erin kunnen leggen.
Bij het vouwen werk je aan de volgende ontwikkelingen:
* Uiten en vormgeven
* Voorstellingen vormen en creativiteit
* Zelfstandigheid
* Motorische vaardigheden
* Gereedschappen en technieken
Het doel ervan is om de kinderen ruimtelijk inzicht te geven en de oog-hand coordinatie/motoriek te verbeteren. Je kund dit individueel doen en is zelfcorrigerend. Er is geen toelichting nodig. Het is geschikt voor de leeftijd vanaf 4 jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten