dinsdag 8 november 2011

Reflectie periode 1

Nu we bijna aan het eind zijn van periode 1, vind ik het prettig voor mezelf om hier even op terug te kijken.

Het thema 'Hersenen in actie' vond ik vanaf het begin al interessant. Tijdens de colleges heb ik oude maar ook veel nieuwe informatie gekregen en heb daar zeker wat aan gehad! Ik weet nu wat hersenvriendelijk lesgeven is en hoe je van een gewone les een constructivistische les moet maken, dingen war ik eerst nog nooit van had gehoord!
Aan het begin van deze periode heb ik ook een aantal doelen geformuleerd voor mezelf. Omdat ik benieuwd ben in hoeverre dit gelukt is ga ik ze nog eens langs.

1. De lat voor mezelf niet te hoog leggen. Dit zal altijd een zwak punt van mij blijven, maar ik merk aan mezelf dat deze stage mij heel veel zelfvertrouwen heeft gegeven en nog steeds geeft. Ik krijg de vrijheid om alles te doen en draai de hele dag de klas, alsof ik al echt de leerkracht ben. Tuurlijk gaat er ook wel eens iets mis, maar weet dit gelukkig dan ook zelf weer op te lossen. Omdat ik dit zelf doe, krijg ik steeds meer het gevoel van 'zie je wel, je kan het wel!' wat voor mij heel prettig is. Ook het feit dat mijn mentor aan de school heeft doorgegeven dat als zij ziek is en ik er ben, er geen vervanger geregeld hoeft te worden, heeft mij een enorme zelfvertrouwenboost gegeven! Ik hoop dat ik dit gevoel kan vasthouden, want het werkt 100x prettiger dan voorheen!

2. Meer ingaan op het individu. Omdat er in mijn stageklas enorme verschillen zijn qua niveau, werken ze met niveaugroepen. Dit zijn dan groepjes van 3/4 leerlingen. Hierdoor kreeg ik de kans om telkens met een groepje aan de slag te gaan. Doordat deze groepjes ook nog eens heel klein zijn, kon ik ook makkelijk oog hebben voor het individu. Ik vond dit heel erg prettig, zo leer je een kind echt goed kennen. Ik ging vaak bij de 'meest moeilijke' kinderen zitten om 1 op 1 te werken. Ik merkte dat zij dit heel fijn vonden en dus het werk heel goed ging. Voor mij was dit ook een teken dat ze een soort van veilig gevoel bij mij hadden en zich daarom voor mijn hulp openstelde.

3. In deze periode minimaal 1 correcte hersenvriendelijke les uitvoeren. Doordat voor mij steeds duidelijker werd wat een hersenvriendelijke les is, kwam ik erachter dat je onbewust vaak hersenvriendelijk bezig bent! Naast de opdracht die bij dit thema hoort, heb ik meerdere lessen gegeven op een hersenvriendelijke manier.

4. Inzicht krijgen in de werking van de hersenen en hoe je hier in de klas rekening mee kan houden. Tijdens de colleges en bijeenkomsten heb ik veel geleerd over de werking van de hersenen, zoals het korte en lange termijngeheugen en waar wat zit in je hersenen. Doordat er ook vaak praktijkvoorbeelden kwamen, wist je hoe je dit zelf ook kan doen in jouw eigen klas. Ik heb dus zeker dit doel behaald dankzij de bijeenkomsten!

5. Alles wat ik leer in de colleges en bijeenkomsten toepassen in mijn stage. Mede door de opdrchten is dit zeker gelukt! Maar doordat ik zelf steeds meer ging begrijpen wat alles inhield, ontdekte ik dat je er onbewust toch wel regelmatig aan voldoet om bijvoorbeeld een hersenvriendelijke manier van lesgeven te laten zien.

Al met al ben ik dus tevreden over deze periode. Ik denk dat ik voor mezelf kan zeggen dat ik mijn doelen die ik heb gesteld heb behaald en dit ook zeker vast wil houden! Hopelijk zullen de volgende thema's en periodes net zo verlopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten