Eigen leerstijl.
Vorig jaar hadden wij deze test van Kolb al gedaan, maar eerlijk gezegd wist ik echt niet meer wat bij mij eruit was gekomen. Daarom vond ik het ook wel interessant om het nu weer te doen, met de insteek het nu wel te onthouden! Ik had verwacht dat ik een echte doener zou zijn, maar toen ik de test deed kwam er dromer uit! Ik had echt zoiets van 'dat klopt echt niet!'. Maar toen ik de omschrijvingen hoorde van de verschillende stijlen, kwam ik hier al snel op terug: ik ben inderdaad een dromer. Het punt: kijkt graag eerst naar een ander voor hij/zij zelf aan de slag gaat komt me heel bekend voor. Ook denk ik altijd eerst na voor ik daadwerkelijk aan de slag ga. Het inleven in verschillende situaties kan ik ook. Kortom, een dromer.
In mijn stageklas heb ik zo ook naar de leerlingen gekeken. Samen met mijn mentor hebben we drie leerlingen uitgekozen met alle drie een andere leerstijl.
Leerling A: Deze leerling is een echte dromer. Hij kijkt graag de kat uit de boom en vind het heel fijn als iets hem eerst wordt voorgedaan zodat hij weet hoe het moet. Ook merkte ik dat hij wat meer de tijd nodig heeft voor hij met een oplossing komt, terwijl er vele anderen van alles al aan het roepen zijn.
Leerling B: Deze leerling is een echte doener, die gaat direct aan de slag en ziet wel hoe het uitpakt. Hij werkt graag samen en brengt zijn enthousiasme over op de anderen. Een doener houdt van experimenteren, zo ook deze leerling. Hij wil het graag echt uitproberen en leert hier meer van dan vanuit een boek.
Leerling C: Deze leerling is de denker van de groep. Ze is stil en altijd heel geconcentreerd aan het leren vanuit een boek, de praktijk hoeft voor haar niet zo. 'Het staat toch ook al in je boek?!'. De nieuwe kennis verbind zij direct aan de kennis die ze al bezit en laat dit soms ook horen.
De les:
Voor deze les heb ik een rekenles gebruikt met als thema meten. We konden natuurlijk uit het boek de sommen maken, maar voor een eerste kennismaking met de maten m en cm leek het mij leuk ook écht te gaan meten. Ik heb daarom een werkblad gemaakt en een kist vol meetmaterialen gepakt. Ze moesten een aantal dingen in het lokaal opmeten en hierbij samenwerken. Een voorbeeld van ontdekkend leren, een stijl die past bij de doener. Daar heb ik dan ook deze les op gebaseerd.
Doordat ze zelf gingen meten, was al heel snel het kwartje gevallen, bij iedereen. Ze waren erg enthousiast en vonden het jammer dat we op een gegeven moment moesten stoppen vanwege de tijd. Ook de leerlingen met de andere leerstijlen waren enthousiast.
Reflectie leerlingen:
De leerlingen waren heel erg enthousiast en waren allemaal heel serieus bezig met het meten. Ze wilden zelfs naar buiten om daar dingen te gaan meten! Vanwege de tijd kon ik dat deze les niet doen, maar toen ik ze had beloofd dat we dat zeker een keer gingen doen, was het een luid gejuich, van iedereen! Ze vonden het niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk en wilden graag meer van dit soort lessen.
Eigen reflectie:
Ik ben zelf ook erg tevreden over de les, ze waren erg enthousiast en mijn doelen waren bereikt. Wel zou ik de volgende keer ervoor zorgen dat elke leerling een eigen meetinstrument heeft waardoor ze elke keer zelf kunnen meten en je niet hoeft te werken met een roulatie systeem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten